Advokat, delägare

Anna Jerndorf

Mobil: 076-00 283 32

Till Medarbetare

Anna Jerndorf är ansvarig för TM & Partners arbetsrättsgrupp och har mer än 20 års erfarenhet av arbetsrättslig rådgivning. Anna är rådgivare till såväl svenska som internationella klienter inom ett brett spektra av arbetsrättsliga frågor inklusive internutredningar, företagshemligheter och konkurrensärenden, fackliga förhandlingar, uppsägning på grund av arbetsbrist och personliga skäl, pensioner och förmåner. Anna har vidare lång erfarenhet av internationelle projekt inkluderande större omorganisationer och etablering av multinationella företag.

Anna Quote_Europe24
"Anna Jerndorf is always 100% committed and makes clients feel like her most important customer. She is thorough and always gives that little extra. She is the best employment lawyer in Sweden."
Legal500
"Anna Jerndorf is an exceptional professional with broad competence within the Employment area in particular and Swedish legal best practice in a broad sense."
Legal500

Nyhetsbrev | 2024-04-05
Spridning av företagshemlig information – när krisen slår till
IT-avdelningen får meddelande om att ovanligt många filer med företagshemlig information har laddats ned till en av bolagets dator. Vid närmare granskning riktas misstankarna mot en anställd som arbetat i bolaget i över tio år...
IT-avdelningen får meddelande om att ovanligt många filer med företagshemlig information har laddats ned till en av...
Uppdrag | 2024-01-15
Legal rådgivare åt Team Olivia vid försäljning till Attendo
Vi biträder Team Olivia i samband med den idag annonserade försäljningen av det svenska affärsområdet Omsorg, innehållande verksamheter inom LSS, Individ och Familj samt Hemomsorg i Sverige till Attendo. Den överlåtna verksamheten, som i transaktionen...
Vi biträder Team Olivia i samband med den idag annonserade försäljningen av det svenska affärsområdet Omsorg, innehållande...
Event | 2023-10-31
Fråga Advokaten 30 november
Tillsammans med Jurek HR har vi fått glädjen att åter igen bjuda in till det uppskattade seminariet Fråga Advokaten. Vår arbetsrättsexpert och partner Anna Jerndorf  svarar på era arbetsrättsliga frågor.  Kanske vill du veta mer...
Tillsammans med Jurek HR har vi fått glädjen att åter igen bjuda in till det uppskattade seminariet...
Uppdrag | 2023-05-04
TM & Partners har agerat svensk legal rådgivare för OpSec Security
TM & Partners har agerat svensk legal rådgivare för OpSec Security i samband med förvärvet av Zacco, ett ledande bolag inom förvaltning av immateriella rättigheter. OpSec Security är världsledande inom varumärkesautentisering och integritet med en...
TM & Partners har agerat svensk legal rådgivare för OpSec Security i samband med förvärvet av Zacco,...
Nyhet | 2023-03-29
Skärpt reglering avseende finansiella institut
Enligt ett utkast till lagrådsremiss föreslås vissa ändringar i den så kallade valutaväxlingslagen, lag (1996:1006), om valutaväxling och annan finansiell verksamhet. Utkastet publicerades 8 februari 2023.  De föreslagna ändringarna, som i stor utsträckning baseras på...
Enligt ett utkast till lagrådsremiss föreslås vissa ändringar i den så kallade valutaväxlingslagen, lag (1996:1006), om valutaväxling...
Nyhet | 2022-12-21
Ny praxis avseende vem som anses vara ”närstående juridisk person” och därmed rapporteringsskyldig enligt MAR
Enligt artikel 19 i marknadsmissbruksförordningen (EU) nr 566/2014 (”MAR”) är noterade bolag skyldiga att föra förteckning över personer i ledande ställning och till dem närstående personer. Personer i ledande ställning och till dem närstående personer...
Enligt artikel 19 i marknadsmissbruksförordningen (EU) nr 566/2014 (”MAR”) är noterade bolag skyldiga att föra förteckning över...
Uppdrag | 2022-12-08
TM & Partners har biträtt Färna Invest i samband med förvärvet av Indiska
TM & Partners har biträtt Färna Invest AB, ett investeringsbolag som grundats och ägs av Gerald Engström, i samband med förvärvet av samtliga tillgångar och rättigheter från Indiska Magasinet AB konkursbo genom det nybildade bolaget...
TM & Partners har biträtt Färna Invest AB, ett investeringsbolag som grundats och ägs av Gerald Engström,...
Event | 2022-10-11
Fråga Advokaten – Nya regler i LAS, vad gäller egentligen?
Tillsammans med Jurek HR har vi fått glädjen att ännu en gång bjuda in till det uppskattade frukostseminariet Fråga Advokaten. Våra arbetsrättsexperter, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson, kommer att svara på era frågor kring förändringarna i...
Tillsammans med Jurek HR har vi fått glädjen att ännu en gång bjuda in till det uppskattade...
Nyhetsbrev | 2022-09-01
”Nya LAS” och genomförande av arbetsvillkorsdirektivet
Förslagen om ändring i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) trädde i kraft den 30 juni 2022 och ska tillämpas av arbetsgivare från och med den 1 oktober 2022. Propositionen och regeringens sammanfattning av nya LAS...
Förslagen om ändring i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) trädde i kraft den 30 juni 2022 och...
Event | 2022-04-05
Fråga Advokaten – Svensk arbetsrätt i ett nötskal
Äntligen får vi träffas på riktigt igen och vi har glädjen att tillsammans med Jurek HR bjuda in till frukostseminariet Fråga Advokaten, som den här gången hålls i våra egna lokaler på Jakobs Torg 3....
Äntligen får vi träffas på riktigt igen och vi har glädjen att tillsammans med Jurek HR bjuda...
Nyhet | 2022-03-17
TM & Partners rankade av Chambers Europe 2022
Chambers and Partners Europe har publicerat 2022 års rankning över Europas ledande advokatbyråer, där vi med stolthet kan konstatera att vi är rankade i tre kategorier. TM & Partners är rankade dels som byrå, dels...
Chambers and Partners Europe har publicerat 2022 års rankning över Europas ledande advokatbyråer, där vi med stolthet...
Nyhet | 2022-03-08
Jämställdhet hela vägen upp
Vi på TM & Partners tror att vägen mot ett framgångsrikt företagande är jämställdhet. Med en nästan jämställd ledningsgrupp är vi idag bland de bästa i klassen. Läs mer om våra tankar kring ett jämställt...
Vi på TM & Partners tror att vägen mot ett framgångsrikt företagande är jämställdhet. Med en nästan...
Nyhetsbrev | 2021-06-28
Arbetsrätten reformeras – regeringen presenterar nya lagförslag
Regeringen har nu presenterat lagförslag som ska reformera den svenska arbetsrätten. Förslagen ligger i linje med den principöverenskommelse om trygghet, omställning och anställningsskydd som tidigare träffats mellan Svenskt Näringsliv, Förhandlings- och samverkansrådet PTK, Industrifacket Metall...
Regeringen har nu presenterat lagförslag som ska reformera den svenska arbetsrätten. Förslagen ligger i linje med den...
Nyhetsbrev | 2021-04-22
Arbetsrättsliga nyheter – Nytt inom svensk arbetsrätt (första kvartalet 2021)
Prolongation of Covid-19 support measures Several Covid-19 support measures have been prolonged and will continue to apply during the spring of 2021, amongst others: The short-time work allowance will continue to apply until 30 June...
Prolongation of Covid-19 support measures Several Covid-19 support measures have been prolonged and will continue to apply...
Event | 2021-04-13
Fråga advokaten!
Den 21 april bjuder vi i samarbete med Jurek återigen in till ett digitalt lunch-webinar där vi kommer att diskutera aktuella frågor inom arbetsrätten. Webinariet kommer bland annat att handla om vilka möjligheter arbetsgivaren har...
Den 21 april bjuder vi i samarbete med Jurek återigen in till ett digitalt lunch-webinar där vi...
Uppdrag | 2020-10-29
TM & Partners har biträtt Footway vid förvärv av Caliroots
TM & Partners har biträtt Footway AB i förbindelse med förvärvet av Caliroots, ett starkt varumärke inom streetwear och sneakers. Förvärvet sker som en inkråmsöverlåtelse av Caliroots varumärken, domäner och varulager. Footway som grundades 2010...
TM & Partners har biträtt Footway AB i förbindelse med förvärvet av Caliroots, ett starkt varumärke inom...
Event | 2020-09-25
Fråga advokaten
Fokus på aktuella HR-frågor relaterade till pandemins utveckling för dig som är HR ansvarig. I våras var frågor kring aktuella permitteringsregler på agendan. Nu kommer vi att prata vidare om nya HR-frågor relaterade till pandemins...
Fokus på aktuella HR-frågor relaterade till pandemins utveckling för dig som är HR ansvarig. I våras var...
Publikation | 2020-05-20
Uppdatering om korttidsarbete
Vi vill göra er uppmärksamma på att Tillväxtverket har ändrat sin tolkning i två väsentliga avseenden. Semester ska ses som frånvaro Tillväxtverket har gjort en helomvändning i frågan hur arbetstagares frånvaro pga. semester påverkar arbetsgivares...
Vi vill göra er uppmärksamma på att Tillväxtverket har ändrat sin tolkning i två väsentliga avseenden. Semester...
Event | 2020-04-17
Webinar – Fråga advokaten
Fokus på aktuella Coronafrågor för dig som är HR ansvarig. I en tid som präglas av Coronaviruset känns det extra viktigt att inte pausa denna möjlighet för HR ansvariga att ställa frågor till två av...
Fokus på aktuella Coronafrågor för dig som är HR ansvarig. I en tid som präglas av Coronaviruset...
Nyhet | 2020-03-20
Reglerna om statligt stöd vid korttidspermitteringar med anledning av Covid-19
De nya reglerna om korttidspermitteringar renderar väldigt många frågor och det finns endast begränsad tolkningshjälp om hur man ska tillämpa de skyndsamt utarbetade reglerna. Tillväxtverket, som är beslutande myndighet, uppdaterar löpande sin hemsida med den...
De nya reglerna om korttidspermitteringar renderar väldigt många frågor och det finns endast begränsad tolkningshjälp om hur...
Event | 2019-05-07
Lunchseminarium – Fråga advokaten!
Tidigare i år genomförde vi tillsammans med ID Entity/Jurek ett mycket uppskattat lunchseminarium där deltagarna fick möjlighet att ställa frågor till två av Sveriges främsta experter inom arbetsrätt, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson från...
Tidigare i år genomförde vi tillsammans med ID Entity/Jurek ett mycket uppskattat lunchseminarium där deltagarna fick möjlighet...
Event | 2019-01-22
Lunchseminarium – Fråga advokaten!
Som HR-ansvarig ställs man många gånger i sitt dagliga arbete inför svåra arbetsrättsliga frågor som man inte har svaret på. Det är också tidskrävande att ständigt hålla sig uppdaterad på den senaste rättsutvecklingen inom området....
Som HR-ansvarig ställs man många gånger i sitt dagliga arbete inför svåra arbetsrättsliga frågor som man inte...
Uppdrag | 2018-07-12
Törngren Magnell biträdde vid försäljningen av Envirotainer
Törngren Magnell har biträtt AAC Capital Partners i förbindelse med försäljningen av Envirotainer till det internationella riskkapitalbolaget Cinven. Envirotainer, med huvudkontor i Stockholm, utvecklar, tillverkar och hyr ut containrar med aktiv temperaturkontroll som främst används...
Törngren Magnell har biträtt AAC Capital Partners i förbindelse med försäljningen av Envirotainer till det internationella riskkapitalbolaget...
Uppdrag | 2018-06-25
Törngren Magnell har biträtt Pelican Self Storage vid avyttring av en logistikportfölj till Shurgard
Törngren Magnell har biträtt Pelican Self Storage, Nordens näst största aktör inom förrådsuthyrning för hem och företag, samt dess huvudägare Evergreen Real Estate Partners S.À R.L, vid avyttring av fem av sina totalt elva anläggningar...
Törngren Magnell har biträtt Pelican Self Storage, Nordens näst största aktör inom förrådsuthyrning för hem och företag,...
Event | 2017-08-25
What every employer should know – Employment Law in a nutshell
Välkommen till ett förmiddagsseminarium där vi går igenom den grundläggande arbetsrätten men också diskuterar lite mer avancerade arbetsrättsliga frågeställningar. Seminariet vänder sig till dig som saknar förkunskaper i arbetsrätt men också för dig som redan...
Välkommen till ett förmiddagsseminarium där vi går igenom den grundläggande arbetsrätten men också diskuterar lite mer avancerade...
Nyhet | 2016-05-25
Anna Jerndorf har valts till Sveriges styrelserepresentant i European Employment Law Association (EELA)
Törngren Magnell kan stolt meddela att Anna Jerndorf har valts till Sveriges styrelserepresentant i European Employment Law Association (EELA), en av de mest respekterade organisationerna för arbetsrättsjurister. Syftet med EELA  är: att föra samman verksamma...
Törngren Magnell kan stolt meddela att Anna Jerndorf har valts till Sveriges styrelserepresentant i European Employment Law...
Uppdrag | 2016-02-05
Törngren Magnell biträdde vid försäljningen av Trimma till Visma
Törngren Magnell biträdde grundarna av Trimma AB, som utvecklar och levererar verktyg och tjänster inom beslutsstöd, analys och budgetering, i förbindelse med försäljningen av bolaget till Visma. Trimma är baserat i Umeå och hade 2014/2015 en...
Törngren Magnell biträdde grundarna av Trimma AB, som utvecklar och levererar verktyg och tjänster inom beslutsstöd, analys och...
Nyhetsbrev | 2024-04-05

Spridning av företagshemlig information – när krisen slår till

IT-avdelningen får meddelande om att ovanligt många filer med företagshemlig information har laddats ned till en av bolagets dator. Vid närmare granskning riktas misstankarna mot en anställd som arbetat i bolaget i över tio år men som lämnade in sin uppsägning för bara ett par dagar sedan. Det rör sig om ett stort antal filer med företagshemlig information som riskerar att skada bolaget om informationen sprids. Hur mycket information har laddats ned och har filerna överförts till privata enheter? Vad ska ni göra respektive undvika att göra när krisen slår till?

Läckage av företagshemlig information är obehagligt och riskerar att skada verksamheten men är något som förekommer alltmer i den digitala atmosfären. Vi har sammanställt de viktigaste punkterna att tänka på när en misstanke om oegentligheter uppstår.

Oberoende utredning

Inledningsvis är det är viktigt att besluta om vem som är ansvarig för utredningen. Den personen ska vara oberoende och självständig. Det behöver även sättas ramar för utredningen för att fastställa vilken omfattning utredningen ska vara och vad som behöver granskas. Saknas tydliga ramar kan processen bli utdragen i onödan men ramarna får inte heller vara för snäva så att något väsentligt försummas. I detta skede är det även viktigt att fastställa, förutom den misstänkte, vilka som kan ha information av särskild betydelse för utredningen.

Bevissäkring

Nästa steg är att samla in och säkra bevis. Detta är ett viktigt steg då felaktig hantering av bevismaterial kan påverka värdet av bevisningen vid en senare bevisvärdering. Innan konfrontering eller intervjuer kan hållas är det därför viktigt att först samla in alla enheter som den anställde har tillgång till, exempelvis dator, mobiltelefon och externa USB-minnen eller liknande. Det kan vara fördelaktigt att överrumpla den misstänkte när enheterna ska samlas in för att undvika att bevis förstörs eller förvrängs om den misstänkte inser bolagets misstankar. Vi rekommenderar att en IT-forensiker hanterar och går igenom enheterna då bevis riskerar att förstöras om enheterna hanteras felaktigt. För bästa resultat ska en granskning genomföras i en kopia av mjukvaran då bevis kan förstöras om granskningen görs direkt i mjukvaran. Efter att information från enheterna har säkrats ska intervjuer hållas med de personer som är av särskild betydelse för utredningen. Dessa intervjuer måste planeras noggrant, både genom relevanta frågor och i vilken ordning de ska genomföras.

En vanlig arbetsrättslig åtgärd under utredningen är att arbetsgivaren arbetsbefriar den anställde som är misstänkt. Det innebär att den anställde under denna period inte utför arbete men fortsätter att erhålla lön och fulla anställningsförmåner som vanligt. Det är viktigt att vara medveten om att en objektiv IT-forensisk utredning lika gärna kan komma fram till att misstankarna kan avfärdas mot en misstänkt anställd. Det är därför viktigt att under intervjun förklara för den anställde vad syftet med utredningen är och att den anställde inte har blivit uppsagd utan är arbetsbefriad med lön och förmåner under tiden utredningen pågår.

Sammanställning och utvärdering

Efter att all information har samlats in är det dags att sammanställa de uppgifter som framkommit vilket oftast görs i en rapport. Syftet med rapporten är att få en överblick och säkerställa vad nästa åtgärd är. Relevanta åtgärder kan exempelvis vara avsked, uppsägning eller att parterna träffar en överenskommelse att anställningen ska upphöra och hur läckt information ska hanteras. Rapporten är ett viktigt underlag om bolaget skulle vilja gå vidare med en polisanmälan och en formell process.

Vi på TM & Partners finns tillgängliga och kan vägleda med juridisk expertis i samband med att en utredning inleds. Vi samarbetar med professionella IT-forensiker som kan hantera bevissäkring av IT-utrustning. Vi lyder under Advokatsamfundets stadgar och har advokatsekretess vilket gör att ni kan känna er trygga med att känsliga utredningar inte offentliggörs.

Uppdrag | 2024-01-15

Legal rådgivare åt Team Olivia vid försäljning till Attendo

Vi biträder Team Olivia i samband med den idag annonserade försäljningen av det svenska affärsområdet Omsorg, innehållande verksamheter inom LSS, Individ och Familj samt Hemomsorg i Sverige till Attendo. Den överlåtna verksamheten, som i transaktionen värderas till 950 Mkr på kassa- och skuldfri basis, innehåller ca 120 omsorgsverksamheter och sysselsätter cirka 3 000 medarbetare, med en årsomsättning på ca 1 350 Mkr.

Transaktionen är föremål för sedvanliga villkor och godkännanden och förväntas slutföras under början av 2024.

Team Olivia är huvudägt av Procuritas Capital Investors IV GP Ltd.

Vårt team består av:

För mer information, kontakta ansvarig delägare Sten Hedbäck:
E-post: sten.hedback@tmpartners.se
Tel: 076-00 283 05

Event | 2023-10-31

Fråga Advokaten 30 november

Tillsammans med Jurek HR har vi fått glädjen att åter igen bjuda in till det uppskattade seminariet Fråga Advokaten. Vår arbetsrättsexpert och partner Anna Jerndorf  svarar på era arbetsrättsliga frågor.  Kanske vill du veta mer om implementeringen  av “nya” LAS, hur visselblåsarlagen ska tolkas eller vad som gäller för lönetransparensdirektivet. Frågan är helt fri och du som deltagare bestämmer vilka frågor som tas upp.

Efter seminariet hoppas vi att du stannar och minglar med dina branschkollegor. Vi bjuder på både välkyld dryck och lättare tilltugg.

Antalet platser är begränsat och därför gäller först till kvarn.

Datum: Torsdag 30 november
Tid: 16:00 – 19:00
Plats: TM & Partners, Jakobs Torg 3

Dryck och tilltugg serveras från 17:30

Varmt välkommen!

 

Till anmälan

Uppdrag | 2023-05-04

TM & Partners har agerat svensk legal rådgivare för OpSec Security

TM & Partners har agerat svensk legal rådgivare för OpSec Security i samband med förvärvet av Zacco, ett ledande bolag inom förvaltning av immateriella rättigheter.

OpSec Security är världsledande inom varumärkesautentisering och integritet med en historia som sträcker sig över fyra decennier bakåt i tiden. OpSec arbetar med många av världens ledande varumärkesägare, licensgivare och mediarättsägare och är en innovatör när det gäller varumärkesvärden och sårbarhet över fysiska samt digitala domäner. De är också en leverantör av högsäkerhets- och regelefterlevnadslösningar till myndigheter.

Vårt team bestod av:

Nyhet | 2023-03-29

Skärpt reglering avseende finansiella institut

Enligt ett utkast till lagrådsremiss föreslås vissa ändringar i den så kallade valutaväxlingslagen, lag (1996:1006), om valutaväxling och annan finansiell verksamhet. Utkastet publicerades 8 februari 2023.  De föreslagna ändringarna, som i stor utsträckning baseras på en promemoria från Finansdepartementet (Fi2022/02140), innebär en skärpning av nuvarande lag. Det medför bland annat att den som bedriver valutaväxling eller annan finansiell verksamhet ska registreras hos Finansinspektionen, även om verksamheten inte bedrivs i väsentlig omfattning eller är verksamhetsutövarens huvudsakliga verksamhet.

Bakgrund

Finansiella institut är enligt befintlig lagstiftning fysiska eller juridiska personer som bedriver valutaväxling, handel med virtuella valutor eller annan typ av finansiell verksamhet såsom t.ex. factoring, leasing och kreditgivning till företag. Det är följaktligen ett flertal vitt skilda verksamheter som omfattas av valutaväxlingslagen.

För att den finansiella verksamhet som bedrivs av dessa institut ska omfattas av regelverket gäller att den finansiella verksamheten ska vara (i) yrkesmässig; samt när det gäller ”annan finansiell verksamhet” såsom exempelvis kreditgivning till företag (ii) att denna verksamhet utgör den ”huvudsakliga verksamheten” hos den fysiska eller juridiska personen. När det gäller valutaväxling finns i stället ett väsentlighetskrav vilket medfört att all valutaväxling som inte skett i väsentlig omfattning har undantagits från kravet på registrering.

Detta har bland annat inneburit att företag som haft annan verksamhet än finansiell verksamhet som sin huvudsakliga verksamhet har fallit utanför lagens tillämpningsområde. Det kan gälla företag som i begränsad omfattning givit krediter till andra företag, men där den huvudsakliga verksamheten varit en helt annan. Huvudsaklighetskriteriet har inte definierats i lag utan det har lämnats till rättstillämpningen att avgöra hur det ska tolkas. Även om det i många verksamheter har varit enkelt att tillämpa huvudsaklighetskriteriet kan det i mer komplicerade fall ha medfört att vissa verksamhetsutövare har tolkat lagen ”till sin fördel”. Det har därmed medfört att dessa företag, eller fysiska personer, har undvikit en registrering.

Att vara registrerad enligt valutaväxlingslagen innebär bland annat att regelverket för motverkande av penningtvätt blir tillämpligt genom lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

En förstärkt reglering enligt lagförslaget

Mot bakgrund av att risken att utnyttjas för penningtvätt har ökat har lagstiftaren sett ett behov av att skärpa regleringen avseende finansiella institut. De begränsningar som gäller i och med rekvisiten ”i väsentlig omfattning” och ”huvudsakligen” anses inte vara förenliga med unionsrätten. Detta då det enligt EU:s fjärde penningtvättsdirektiv inte finns något krav på ”huvudsaklig verksamhet” och möjligheterna till undantag är mer restriktiva.

Enligt lagförslaget föreslås därför bland annat att både väsentlighetskriteriet (som gäller för valutaväxlare) och huvudsaklighetskriteriet (som gäller för bedrivande av annan finansiell verksamhet) tas bort i sin helhet.

Detta medför följaktligen att yrkesmässig valutaväxling eller annan finansiell verksamhet ska vara registreringspliktiga, även om verksamheten inte bedrivs i väsentlig omfattning eller är verksamhetsutövarens huvudsakliga verksamhet.

Det är svårt att ha någon kvalificerad uppfattning om hur många företag som bedriver verksamhet utan att vara registrerade och som kommer att behöva registrera sig när den nya lagstiftningen träder i kraft. Det kan nog, som Finansbolagens förening påpekar i sitt remissyttrande över promemorian som föregick utkastet till lagrådsremiss (FF ref 2022/26), omfatta ett inte helt oväsentligt antal företag. Det kan noteras att Finansinspektionen har tillstrykt samtliga förslag i promemorian. De bolag som bedriver annan finansiell verksamhet såsom exempelvis långivning till företag i begränsad omfattning bör således, om de inte redan påbörjat processen, se över sin verksamhet och se till att de följer kraven enligt det nya lagförslaget som presenteras i utkastet till lagrådsremiss.

Enligt utkastet till lagrådsremiss ska det även införas ett allmänt lämplighetskrav för den som bedriver verksamhet i, eller äger eller ingår i ledningen för, ett finansiellt institut. Enligt nuvarande lagstiftning gäller att den som i väsentlig utsträckning har åsidosatt skyldigheter i näringsverksamhet eller som har gjort sig skyldig till allvarlig brottslighet inte får bedriva valutaväxling eller annan finansiell verksamhet. Till skillnad för vad som gäller för övriga finansiella företag finns emellertid inte något uttryckligt lämplighetskrav utöver detta.

Då ska man ansöka om nyregistrering

Andra nyheter som kan noteras är att finansiella institut som avser att ändra verksamhetsinriktning till annan registreringspliktig verksamhet ska ansöka om nyregistrering. Ett finansiellt institut som i enlighet med sin ansökan om registrering enbart tillhandahåller lån till företag måste således söka ny registrering för det fall det avser att övergå till att bedriva verksamhet med valutaväxling. Vidare ska finansiella institut underrätta Finansinspektionen om ändringar av de förhållanden som instituten har uppgett i ansökan om registrering. Exempel på sådana ändringar är ändringar i ägar- och ledningskretsen och nya omständigheter som skulle kunna påverka bedömningen av en person som tidigare ansetts lämplig.

Finansinspektionen kan även få besluta om sanktionsavgift för finansiella institut som inte lämnar begärda upplysningar till inspektionen eller bedriver registreringspliktig verksamhet utan att vara registrerad.

Ovan beskrivna lagändringar föreslås träda i kraft den 1 januari 2024. Den som vid ikraftträdandet redan bedriver verksamhet som enligt gällande lagstiftning inte omfattas av registreringsplikt får dock fortsätta med verksamheten till och med den 31 mars 2024.

Läs mer om utkastet till lagrådsremiss här, eller kontakta:

 

 

Nyhet | 2022-12-21

Ny praxis avseende vem som anses vara ”närstående juridisk person” och därmed rapporteringsskyldig enligt MAR

Enligt artikel 19 i marknadsmissbruksförordningen (EU) nr 566/2014 (”MAR”) är noterade bolag skyldiga att föra förteckning över personer i ledande ställning och till dem närstående personer. Personer i ledande ställning och till dem närstående personer är även skyldiga att rapportera transaktioner i det noterade bolaget över ett tröskelvärde till behörig myndighet, vilket för Sveriges räkning är Finansinspektionen. Sådana rapporteringar ska göras utan dröjsmål, men senast tre affärsdagar efter att transaktionen genomförts.

Personer i ledande ställning definieras i artikel 3.1.25 MAR och omfattar typiskt sett medlemmar av det noterade bolagets styrelse och personer i ledning eller koncernledning i det noterade bolaget. Närstående till personer i ledande ställning är enligt artikel 3.1.26 MAR bland annat juridiska personer där personen i ledande ställning i det noterade bolaget utför ledningsuppgifter. Definitionen i MAR ger ingen vidare ledning i vad ledningsuppgifter utgör och bedömningen av när en juridisk person ska anses vara närstående till en person i ledande ställning har under det senaste året behandlats, både av Finansinspektionen och förvaltningsrätten.

Finansinspektionens bedömning
Finansinspektionen publicerade i oktober 2016 ett förtydligande som innebar att ledningsuppgifter, i den mening som avses i artikel 3.1.26 MAR, enligt Finansinspektionens uppfattning i ett aktiebolag utförs av exempelvis verkställande direktör, vice verkställande direktör eller enskilda styrelseledamöter som av styrelsen har fått behörighet att företräda bolaget inom ramen för den löpande verksamheten (med undantag för rent administrativa frågor, t.ex. valberedningen). Mot bakgrund av förtydligandet uppfattade vi, och vad vi tror många övriga på marknaden, att styrelseledamöter i svenska aktiebolag som utgångspunkt inte skulle anses utföra ledningsuppgifter i den mening som avses i artikel 3.1.26 MAR, om inte särskild behörighet lämnats för den enskilda styrelseledamoten.

I oktober 2021 kom dock ett beslut om sanktionsavgift för bristande insynsrapportering från Finansinspektionen som innebar att deras syn på vad som utgör ledningsuppgifter enligt artikel 3.1.26 MAR utvidgades. Enligt Finansinspektionens utvidgade mening får det normalt förutsättas att en persons ställning som styrelseledamot i ett svenskt aktiebolag innebär att personen utför ledningsuppgifter i den mening som avses i artikel 3.1.26 MAR. I det aktuella bolaget var två av bolagets styrelseledamöter även personer i ledande ställning i ett noterat bolag. Bolagets bedömning var att styrelseledamöternas roller, mot bakgrund av Finansinspektionens förtydligande från 2016, inte var tillräckligt för att ett närståendeförhållande skulle anses ha uppstått i förhållande till dem såsom personer i ledande ställning i det noterade bolaget. Finansinspektionen underkände dock detta resonemang och beslutade om sanktionsavgift om 8 000 000 kronor med anledning av att bolaget, i egenskap av närstående till personer i ledande ställning, inte insynsrapporterat transaktioner som gjorts i det noterade bolaget.

Förvaltningsrättens bedömning
Beslutet från Finansinspektionen överklagades, och i november 2022 meddelade förvaltningsrätten dom i frågan. Förvaltningsrätten konstaterade att begreppet ”utför ledningsuppgifter” ska tolkas så att om en person har möjlighet att delta i eller påverka kapitalplaceringsbeslut så ska denna person anses utföra ledningsuppgifter. Den bestämmanderätt som enligt svensk aktiebolagsrätt tillkommer styrelsen både i förhållande till bolagets ekonomiska förhållanden och den löpande förvaltningen innebär enligt förvaltningsrätten att styrelseledamöter kan antas få tillfälle att delta i eller påverka bolagets kapitalplaceringsbeslut. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att det kan finnas omständigheter i det enskilda bolaget som innebär att en styrelseledamot varit förhindrad eller saknat möjlighet att delta i eller påverka bolagets kapitalplaceringsbeslut, såsom dokumentation som visar att styrelseledamoten inte utför ledningsuppgifter i den mening som avses i artikel 3.1.26 MAR. Förvaltningsrätten ansåg inte att det fanns anledning att avstå från ingripande i det aktuella fallet, men beslutade att sätta ned sanktionsavgiften från 8 000 000 kronor till 4 000 000 kronor.

Sammanfattningsvis konstaterar förvaltningsrätten att det finns en presumtion att styrelseledamöter i svenska aktiebolag utför ledningsuppgifter i den mening som avses i artikel 3.1.26 MAR, och att bevisbördan för att förhållandet är det motsatta ligger hos bolaget. Under förutsättning att en person i ledande ställning i ett noterat bolag har uppdrag som styrelseledamot i ett svenskt aktiebolag blir detta bolag därför närstående juridisk person och skyldigt att insynsrapportera transaktioner som genomförs i det noterade bolaget.

TM:s slutsatser
Mot bakgrund av förvaltningsrättens dom kan det finnas anledning för personer i ledande ställning att omvärdera vilka juridiska personer som ska anses vara närstående samt för noterade bolag att se över interna policys och förteckningar över personer i ledande ställning och dess närstående. Det ankommer på det enskilda bolaget att bedöma om det föreligger en närståenderelation till en person i ledande ställning i ett noterat bolag, och därmed även om rapporteringsskyldighet föreligger för transaktioner som görs i förhållande till det noterade bolaget. Det kan noteras att förvaltningsrättens dom kan komma att överklagas och att tolkningen därmed kan komma att förändras framöver.

Författare: Hanna Hillgren, Johan Wigh och Jacob Elovsson Hultin

Uppdrag | 2022-12-08

TM & Partners har biträtt Färna Invest i samband med förvärvet av Indiska

TM & Partners har biträtt Färna Invest AB, ett investeringsbolag som grundats och ägs av Gerald Engström, i samband med förvärvet av samtliga tillgångar och rättigheter från Indiska Magasinet AB konkursbo genom det nybildade bolaget Indiska 1901 AB. Indiska erbjuder heminredning, kläder och accessoarer och är verksamt i Sverige, Norge och Finland.

TM & Partners team bestod huvudsakligen av delägarna Jens Haneklint, Johan Wigh och Anna Jerndorf, seniora biträdande juristen Amela Balijaj och biträdande juristerna Jacob Elovsson Hultin, Carl Östlund, Matilda Andersson, samt Philip Bihl.

 

Event | 2022-10-11

Fråga Advokaten – Nya regler i LAS, vad gäller egentligen?

Tillsammans med Jurek HR har vi fått glädjen att ännu en gång bjuda in till det uppskattade frukostseminariet Fråga Advokaten. Våra arbetsrättsexperter, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson, kommer att svara på era frågor kring förändringarna i LAS som trädde i kraft den 1 oktober.

Seminariet vänder sig både till dig som i din HR-roll behöver ha god kännedom om dessa nya regler men också till dig som kanske är chef och bara vill ha en översiktlig kunskap om vad förändringarna innebär. Oavsett är du lika välkommen att ställa dina frågor till experterna eller bara passa på att få mingla med branschkollegor över en härlig frukost.

Datum: Onsdag 19 oktober
Tid: 08.30 – 09.30
Plats: Jakobs Torg 3

Frukost serveras från 08.00

Vänligen notera att antalet platser är begränsat. För mer info och anmälan klicka här.

Varmt välkommen!

Nyhetsbrev | 2022-09-01

”Nya LAS” och genomförande av arbetsvillkorsdirektivet

Förslagen om ändring i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) trädde i kraft den 30 juni 2022 och ska tillämpas av arbetsgivare från och med den 1 oktober 2022. Propositionen och regeringens sammanfattning av nya LAS går att läsa i sin helhet här. Flertalet av reglerna är dispositiva på så sätt att avvikelser kan göras genom kollektivavtal.

De föreslagna ändringarna av arbetsrätten innebär i korthet följande:

Saklig grund vid uppsägning från arbetsgivares sida ersätts av sakliga skäl

I likhet med nuvarande regler kan sakliga skäl vara arbetsbrist eller personliga skäl. Den nya termen innebär ingen ändring i sak vad gäller uppsägning pga. arbetsbrist utan syftar till att göra det mer förutsebart vad som krävs för en giltig uppsägning pga. personliga skäl. Sakliga skäl ska anses föreligga om arbetstagaren gjort sig skyldig till ett tillräckligt allvarligt brott mot anställningsavtalet och arbetstagaren insett eller bort inse detta. Däremot ska en avvägning inte längre göras mot arbetstagarens intresse av att behålla anställningen och det ska inte heller göras någon prognos med avseende på hur arbetstagaren i framtiden kan tänkas komma att bete sig.

Arbetsgivaren får en utökad möjlighet att göra undantag från turordningen

Vid uppsägning pga. arbetsbrist kan alla arbetsgivare (oavsett antal anställda) välja att undanta tre arbetstagare enligt de nya reglerna.

Anställningen kommer inte längre bestå under tvist om ogiltighet

Enligt de nya reglerna ska en anställning upphöra vid uppsägningstidens slut även om uppsägningen är föremål för tvist. Detta kommer medföra lägre kostnader för arbetsgivare eftersom lön och övriga förmåner inte behöver utbetalas under pågående tvist om ogiltighet av uppsägning. För att motverka överträdelser av reglerna införs samtidigt en höjning av skadestånden för felaktiga uppsägningar och avskedanden.

Omreglering till lägre sysselsättningsgrad

Arbetsgivare ska iaktta vissa turordningsregler när arbetstagares sysselsättningsgrad sänks (s.k. hyvling) och arbetstagare ska ha rätt till omställningstid motsvarande deras uppsägningstid (dock max tre månader).

Allmän visstidsanställning ersätts av särskild visstidsanställning

Den nya anställningsformen liknar den tidigare men ska övergå till en tillsvidareanställning redan efter 12 månader i stället för 24 månader som gäller för en allmän visstidsanställning idag. Arbetstagare som haft en särskild visstidsanställning i mer än nio månader under de senaste tre åren ska ha företrädesrätt till återanställning i ny särskild visstidsanställning.

I förhållande till särskild visstidsanställning kommer en övergångsbestämmelse att tillämpas som kan vara praktiskt viktig för arbetsgivare att känna till. Vid bedömningen om en särskild visstidsanställning som ingås efter den 30 september 2022 har övergått till en tillsvidareanställning så ska även tidigare anställningstid i allmän visstidsanställning från och med den 1 mars 2022 beaktas. Tid i allmän visstidsanställning före den 1 mars 2022 ska inte beaktas och för anställningsavtal om allmän visstidsanställning som redan pågår den 1 oktober 2022 ska de äldre reglerna i fråga om anställningens övergång till tillsvidareanställning tillämpas.

Anställningsavtal på heltid ska vara norm

Om inget annat avtalas särskilt ska ett anställningsavtal anses gälla på heltid.

Anställda hos bemanningsföretag får en ökad möjlighet till tillsvidareanställning hos kundföretag

Uthyrda arbetstagare ska erbjudas tillsvidareanställning hos kundföretaget om de arbetat vid samma driftsenhet hos kundföretaget i sammanlagt minst 24 månader under en period om 36 månader. Kundföretaget kan som alternativ erbjuda arbetstagare en ersättning motsvarande två månadslöner.

EU:s arbetsvillkorsdirektiv

I tillägg till ovan har ytterligare förändringar i LAS trätt i kraft med anledning av genomförandet av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1152 av den 20 juni 2019 om tydliga och förutsägbara arbetsvillkor i Europeiska unionen (arbetsvillkorsdirektivet). Förändringarna trädde i kraft den 29 juni 2022 och innebär ett utökat informationskrav för arbetsgivare.

Den mest centrala förändringen är att 6 c § LAS, som reglerar arbetsgivarens informationsplikt till den anställde, har utökats kraftigt. Arbetsgivare är enligt de nya reglerna skyldiga att lämna viss ytterligare skriftlig information om anställningsvillkoren till den anställde. Vissa villkor ska delges redan efter sju dagar medan andra ska delges senast en månad efter anställningens startdatum.

Den skriftliga informationen som arbetsgivare numera ska lämna till den anställde ska bland annat innehålla:

  • information om arbetsplats och om det inte finns en fast plats i stället ange information om att arbetet utförs på olika platser eller att arbetstagaren själv bestämmer arbetsplatsen;
  • information om arbetstagarens normala arbetsdag eller arbetstid;
  • information om hur ofta och på vilket sätt den anställdes lön betalas ut (exempelvis genom insättning på den anställdes angivna bankkonto);
  • information om det skydd för social trygghet som erbjuds den anställde (till exempel pension och försäkringar);
  • information om vad som gäller för övertids- och mertidsarbete samt om ersättning utgår för den typen av arbete;
  • information om vilka bestämmelser som parterna ska iaktta om någon av parterna vill avsluta anställningsförhållandet;
  • information om arbetstagarens rätt till utbildning som arbetsgivaren erbjuder (om tillämpligt); och
  • information att arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter till staten.

Om du vill ha mer information eller rådgivning, vänligen kontakta vårt arbetsrättsteam.

Event | 2022-04-05

Fråga Advokaten – Svensk arbetsrätt i ett nötskal

Äntligen får vi träffas på riktigt igen och vi har glädjen att tillsammans med Jurek HR bjuda in till frukostseminariet Fråga Advokaten, som den här gången hålls i våra egna lokaler på Jakobs Torg 3.

Temat är svensk arbetsrätt i ett nötskal, där våra arbetsrättsexperter advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson går igenom:

  • Den grundläggande arbetsrätten.
  • Frågor kopplade till anställningsavtal, tillåtna anställningsformer och avslutande av anställning.
  • Uppdaterat med allt du behöver veta om de nya LAS-reglerna.

Seminariet vänder sig till dig som i din HR-roll dagligen brottas med arbetsrättsliga frågor, men även till dig som är chef och vill ha översiktliga kunskaper om vad som gäller. Självklart finns det också möjlighet att ställa frågor till våra experter och till att mingla med branschkollegor över en frukost!

Datum: Torsdag den 21 april
Tid: 08.30 – 09.30
Plats: Jakobs Torg 3

Frukost serveras från 08.00

Vänligen notera att antalet platser är begränsat. För mer info och anmälan klicka här.

Varmt välkommen!

Nyhet | 2022-03-17

TM & Partners rankade av Chambers Europe 2022

Chambers and Partners Europe har publicerat 2022 års rankning över Europas ledande advokatbyråer, där vi med stolthet kan konstatera att vi är rankade i tre kategorier.
TM & Partners är rankade dels som byrå, dels inom följande verksamhetsområden: M&A, bank och finans samt arbetsrätt. Därtill är även sju av våra partners rankade: Anna Jerndorf, Cecilia Rudels, Tobhias Brandell, Safa Mahmoudi, Niclas Högström, Per Granström & Sten Hedbäck.

 

Nyhet | 2022-03-08

Jämställdhet hela vägen upp

Vi på TM & Partners tror att vägen mot ett framgångsrikt företagande är jämställdhet. Med en nästan jämställd ledningsgrupp är vi idag bland de bästa i klassen. Läs mer om våra tankar kring ett jämställt näringsliv här.

Nyhetsbrev | 2021-06-28

Arbetsrätten reformeras – regeringen presenterar nya lagförslag

Regeringen har nu presenterat lagförslag som ska reformera den svenska arbetsrätten. Förslagen ligger i linje med den principöverenskommelse om trygghet, omställning och anställningsskydd som tidigare träffats mellan Svenskt Näringsliv, Förhandlings- och samverkansrådet PTK, Industrifacket Metall och Svenska Kommunalarbetareförbundet.

Förslagen innebär ett flertal ändringar av bl.a. lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS), samt införande av ett nytt och parallellt offentligt studiestöd liksom omställningsstöd till arbetstagare som inte omfattas av kollektivavtal.

De föreslagna ändringarna av arbetsrätten innebär i korthet följande:

Saklig grund vid uppsägning från arbetsgivares sida ersätts av sakliga skäl
I likhet med nuvarande regler kan sakliga skäl vara arbetsbrist eller personliga skäl. Det nya förslaget innebär ingen ändring i sak vad gäller uppsägning pga. arbetsbrist utan syftar till att göra det mer förutsebart vad som krävs för en giltig uppsägning pga. personliga skäl. Sakliga skäl ska anses föreligga om arbetstagaren gjort sig skyldig till ett tillräckligt allvarligt brott mot anställningsavtalet och arbetstagaren insett eller bort inse detta. En avvägning ska inte längre göras mot arbetstagarens intresse av att behålla anställningen och det ska inte heller göras någon prognos med avseende på hur arbetstagaren i framtiden kan tänkas komma att bete sig.

Arbetsgivaren får en utökad möjlighet att göra undantag från turordningen
Vid uppsägning pga. arbetsbrist ska alla arbetsgivare kunna undanta tre arbetstagare enligt förslaget, oavsett antal anställda hos arbetsgivaren.

Anställningen kommer inte längre bestå under en tvist om ogiltighet när en arbetstagare sagts upp
Enligt förslaget ska en anställning upphöra vid uppsägningstidens slut även om uppsägningen är tvistig. Detta kommer medföra lägre kostnader för arbetsgivare eftersom lön inte behöver utbetalas under en pågående tvist om uppsägning. För att motverka överträdelser av reglerna föreslås samtidigt en höjning av skadestånden för felaktiga uppsägningar och avskedanden.

Omreglering till lägre sysselsättningsgrad
Arbetsgivare ska iaktta vissa turordningsregler när arbetstagares sysselsättningsgrad sänks (s.k. hyvling) och arbetstagare ska ha rätt till omställningstid motsvarande deras uppsägningstid (dock max tre månader).

Allmän visstidsanställning ersätts av särskild visstidsanställning
Den nya anställningsformen liknar den tidigare men ska övergå till en tillsvidareanställning redan efter 12 månader i stället för 24 månader som idag gäller för en allmän visstidsanställning. Arbetstagare som haft en särskild visstidsanställning i mer än nio månader under de senaste tre åren ska ha företrädesrätt till återanställning i ny särskild visstidsanställning.

Anställningsavtal på heltid ska vara norm
Om inget annat avtalas särskilt ska ett anställningsavtal anses gälla på heltid.

Anställda hos bemanningsföretag får en ökad möjlighet till tillsvidareanställning hos kundföretag
Uthyrda arbetstagare ska erbjudas tillsvidareanställning hos kundföretaget om de arbetat vid samma driftsenhet hos kundföretaget i minst 24 månader under en period om 36 månader. Kundföretaget kan som alternativ erbjuda arbetstagare en ersättning motsvarande två månadslöner.

Flertalet av reglerna ska vara dispositiva på så sätt att avvikelser kan göras genom kollektivavtal.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 30 juni 2022 och tillämpas första gången den 1 oktober 2022.

Nyhetsbrev | 2021-04-22

Arbetsrättsliga nyheter – Nytt inom svensk arbetsrätt (första kvartalet 2021)

Prolongation of Covid-19 support measures

Several Covid-19 support measures have been prolonged and will continue to apply during the spring of 2021, amongst others:

  • The short-time work allowance will continue to apply until 30 June 2021.
  • The restructuring support will continue to apply until April 2021. A prolongation to June 2021 is awaiting approval from the European Commission.
  • The Swedish state will continue to bear the employers’ higher costs for sick pay until April 2021.
  • The temporary abolishment of the requirement for employees to present a doctor’s certificate from sick day eight and onwards has already been prolonged until April 2021, as well as the abolishment of the qualifying deduction for sick pay (Sw. karensavdrag).

Several appeals regarding the short-time work allowance

The media has reported that the Swedish Agency for Economic and Regional Growth in several cases has not applied the law regarding short-time work allowance correctly and thereby made wrong decisions regarding allowances to companies during the pandemic. In at least 20 cases tried by the Administrative Court of Stockholm, the court has stated that the agency has not applied the law correctly and over 60 employers have had their appeal ruled in their favor. However, in a clear majority of the over 500 cases tried by the court so far, the court has ruled in favor of the agency. Over 5,000 appeals have been made to the Administrative Court of Stockholm and more can be expected.

Ruling from the Labor Court regarding the requirement to give notice of termination in person

In a recent case from the Labor Court, the court ruled that it was not reasonable to demand that the notice of termination, with mandatory information on actions to be taken in order to claim damages or invalidity, should have been given to the employee in person (as is the main rule). The court accepted that the employer had sent the notice in a registered letter to the employee’s last known address when the employee did not show up at the meeting with the employer because the employee had symptoms of Covid-19. Thus, the time limit had begun to run ten days after the employer had sent the registered letter to the employee, despite the fact that the employee did not collect the letter and thus did not receive any notice of action for invalidity. [AD 2021 nr 3]

Consequences of the employer not correcting misunderstandings regarding a termination

In a recent case from the Labor Court, the court tried whether an employee had been summarily dismissed or resigned voluntarily when she after a meeting with the managing director did not perform any work. The employee thought that she had been terminated during the meeting whereas the employer held that the employee had taken time off and thereafter did not show up for work. The court stated that where the employer has reason to believe that an employee perceives himself as dismissed, the employer must clarify the situation and correct any misunderstandings regarding the employment. The employer may not use any uncertainty or ambiguity to allow the employment to end. Since the employer had not corrected the misunderstanding, the court found that the employee had been summarily dismissed. Since there was not just cause for termination, the employer was obliged to pay damages in accordance with the Swedish Employment Protection Act. [AD 2021 nr 14]

If you would like more information or specific advice, please contact our L&E team.

Event | 2021-04-13

Fråga advokaten!

Den 21 april bjuder vi i samarbete med Jurek återigen in till ett digitalt lunch-webinar där vi kommer att diskutera aktuella frågor inom arbetsrätten.

Webinariet kommer bland annat att handla om vilka möjligheter arbetsgivaren har för att kräva att dess arbetstagare vaccinerar sig. Du har möjlighet att ställa dina frågor till våra arbetsrättsspecialister, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson.

Seminariet hålls onsdagen den 21 april kl. 12-13. Vi uppmuntrar er att i förväg skicka in de frågor ni önskar få svar på, för att innehållet ska bli så värdefullt som möjligt.

Mer info och anmälan hittar ni här. I samband med anmälan har ni även möjlighet att skicka in era frågor.

 

Varmt välkomna!

Uppdrag | 2020-10-29

TM & Partners har biträtt Footway vid förvärv av Caliroots

TM & Partners har biträtt Footway AB i förbindelse med förvärvet av Caliroots, ett starkt varumärke inom streetwear och sneakers. Förvärvet sker som en inkråmsöverlåtelse av Caliroots varumärken, domäner och varulager.

Footway som grundades 2010 är en e-handel med försäljning av produkter inom sport och mode via Footway.com, Sportamore.com, Brandos.com, Solestory.se mfl. Bolagets aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market. För ytterligare information om transaktionen och Footway, se Footways pressmeddelande här.

TM & Partners team bestod av:

Event | 2020-09-25

Fråga advokaten

Fokus på aktuella HR-frågor relaterade till pandemins utveckling för dig som är HR ansvarig.

I våras var frågor kring aktuella permitteringsregler på agendan. Nu kommer vi att prata vidare om nya HR-frågor relaterade till pandemins utveckling och ni har möjlighet att ställa frågor till två av Sveriges främsta experter inom arbetsrätt, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson.

Vi har anpassat seminariet efter rådande omständigheter och bjuder härmed i samarbete med Jurek HR in till ett digitalt lunchseminarium, men där det även kommer finnas möjlighet för ett begränsat antal personer att delta fysiskt. På plats kommer vi att vara noga med social distansering. De fysiska platserna är begränsade till 20 och det är först till kvarn som gäller. Vi bjuder på lunch på plats.

Seminariet hålls onsdag den 21 oktober kl 12-13. Ni som väljer att delta fysiskt är välkomna till våra lokaler på Jakobs Torg 3 i Stockholm. Väljer du att delta digitalt kommer det skickas ut länk och teknisk information dagen innan.

För mer info och anmälan klicka här.

Varmt välkomna!

Publikation | 2020-05-20

Uppdatering om korttidsarbete

Vi vill göra er uppmärksamma på att Tillväxtverket har ändrat sin tolkning i två väsentliga avseenden.

Semester ska ses som frånvaro

Tillväxtverket har gjort en helomvändning i frågan hur arbetstagares frånvaro pga. semester påverkar arbetsgivares rätt till stöd vid korttidsarbete. Tidigare var Tillväxtverkets uppfattning att betald och intjänad semester skulle likställs med närvaro. Det innebar att arbetsgivare kunde erhålla stöd även för den period när arbetstagaren var på semester, men nu har Tillväxtverket uppmärksammat att detta var en felaktig tolkning. Verkets tolkning är numera att all semester (betald eller obetald) ska räknas som frånvaro. Det innebär att arbetsgivare inte kan erhålla stöd för den period som arbetstagaren är på semester.

Detta väcker så klart oro och många frågor. Tillväxtverket har aviserat att man inom kort kommer publicera mer information om hur inkomna ansökningshandlingar kommer att hanteras. Stödet kommer att ha beräknats med utgångspunkt i att betald och intjänad semester likställs med närvaro. Fram till dess är det alltså osäkert om arbetsgivare som erhållit preliminärt stöd för den tid den anställde varit på semester, kommer att bli återbetalningsskyldiga för den delen av stödet.

Driftsenhet

En annan fråga där Tillväxverket har gjort en ny tolkning är frågan om vad som avses med en driftsenhet. Enligt förarbetena ska samma driftsenhetsbegrepp som gäller enlig LAS även gälla vid tillämpningen av lagen om stöd vid korttidsarbete. Det vill säga ett geografiskt begrepp där en byggnad ett kontor, en restaurang en fabrik o.s.v. utgör en driftsenhet.

Tillväxtverket har emellertid i sin tolkning av reglerna antagit ett mer organisatoriskt synsätt enligt vilket en avdelning till exempel säljkåren kan utgöra en driftsenhet och administrationen en annan. Vidare kan en konsult som är uthyrd till kund utgöra en egen driftsenhet. Enligt Tillväxtverket är det upp till arbetsgivaren att bedöma vad som utgör en driftsenhet och dokumentera detta.

Detta är enligt vår mening en radikal förändring mot vad som gäller enligt LAS men mer förmånligt för företagen som nu kan vara friare i sin bedömning av vad som utgör en driftsenhet.

Frågor

Har du frågor om detta eller andra arbetsrättsliga frågor är du varmt välkommen att höra av dig till Anna Jerndorf eller Lisa Ericsson.

Event | 2020-04-17

Webinar – Fråga advokaten

Fokus på aktuella Coronafrågor för dig som är HR ansvarig.

I en tid som präglas av Coronaviruset känns det extra viktigt att inte pausa denna möjlighet för HR ansvariga att ställa frågor till två av Sveriges främsta experter inom arbetsrätt, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson. Vi anpassar oss självklart till situationen och bjuder härmed tillsammans med Jurek HR in till ett digitalt lunchseminarium!

Fokus på seminariet kommer att vara de för stunden mest aktuella frågorna kring Coronaviruset och dess effekter, som ni med HR ansvar kan ha stor nytta av att få vetskap om i ert arbete.

Seminariet hålls den 7 maj kl 12-13. Ni får även denna gång möjlighet att ställa frågor under seminariet men vi uppmuntrar Er att skicka in de frågor ni önskar svar på innan, för att innehållet skall bli så värdefullt som möjligt.

För mer info och anmälan klicka här.

Varmt välkomna!

Nyhet | 2020-03-20

Reglerna om statligt stöd vid korttidspermitteringar med anledning av Covid-19

De nya reglerna om korttidspermitteringar renderar väldigt många frågor och det finns endast begränsad tolkningshjälp om hur man ska tillämpa de skyndsamt utarbetade reglerna. Tillväxtverket, som är beslutande myndighet, uppdaterar löpande sin hemsida med den senaste information. Läs mer här.

Reglerna om korttidspermittering är endast en av flera åtgärder en arbetsgivare kan vidta för att minska sina personalkostnader. Om ni önskar mer information om ovanstående eller specifik rådgivning, vänligen kontakta vårt arbetsrättsteam:

Event | 2019-05-07

Lunchseminarium – Fråga advokaten!

Tidigare i år genomförde vi tillsammans med ID Entity/Jurek ett mycket uppskattat lunchseminarium där deltagarna fick möjlighet att ställa frågor till två av Sveriges främsta experter inom arbetsrätt, advokaterna Anna Jerndorf och Lisa Ericsson från vårt arbetsrättsteam.

För er som vill lära er mer eller kanske missade det förra tillfället är vi glada att bjuda in till ett nytt tillfälle.

Seminariet hålls på tisdagen den 28 maj kl 12.00 i våra lokaler Västra Trädgårdsgatan 8 och ni får – även denna gång – möjlighet att ställa era frågor. Seminariet kommer även behandla viktiga nyheter på området. Vi bjuder på enklare förtäring, samt såklart chans att träffa och mingla med branschfolk inom HR.

För mer info och anmälan klicka här.

Varmt välkomna!

Event | 2019-01-22

Lunchseminarium – Fråga advokaten!

Som HR-ansvarig ställs man många gånger i sitt dagliga arbete inför svåra arbetsrättsliga frågor som man inte har svaret på. Det är också tidskrävande att ständigt hålla sig uppdaterad på den senaste rättsutvecklingen inom området.

I samarbete med Jurek/ID Entity bjuder vi in till ett lunchseminarium den 12 februari kl. 12:00-13:30, i våra lokaler på Västra Trädgårdsgatan 8. Du får möjlighet att ställa dina kniviga frågor till våra duktiga arbetsrättsjurister som också kommer berätta om de viktigaste nyheterna på området.

För mer info och anmälan klicka här.

Begränsat antal platser, först till kvarn!

Uppdrag | 2018-07-12

Törngren Magnell biträdde vid försäljningen av Envirotainer

Törngren Magnell har biträtt AAC Capital Partners i förbindelse med försäljningen av Envirotainer till det internationella riskkapitalbolaget Cinven. Envirotainer, med huvudkontor i Stockholm, utvecklar, tillverkar och hyr ut containrar med aktiv temperaturkontroll som främst används för flygfrakt av läkemedel och vaccin.

Törngren Magnells team bestod av:

Uppdrag | 2018-06-25

Törngren Magnell har biträtt Pelican Self Storage vid avyttring av en logistikportfölj till Shurgard

Törngren Magnell har biträtt Pelican Self Storage, Nordens näst största aktör inom förrådsuthyrning för hem och företag, samt dess huvudägare Evergreen Real Estate Partners S.À R.L, vid avyttring av fem av sina totalt elva anläggningar i Sverige. De anläggningar som berörs är Västerås, Örebro, Linköping, Norrköping och Åkersberga. Köpare är Shurgard, som tar över anläggningarna inklusive medarbetare och kunder. För mer information, se pressrelease.

Törngren Magnells team bestod av:

Event | 2017-08-25

What every employer should know – Employment Law in a nutshell

Välkommen till ett förmiddagsseminarium där vi går igenom den grundläggande arbetsrätten men också diskuterar lite mer avancerade arbetsrättsliga frågeställningar. Seminariet vänder sig till dig som saknar förkunskaper i arbetsrätt men också för dig som redan dagligen arbetar med arbetsrätt och vill ha fördjupad förståelse.

Seminariet behandlar bland annat följande frågor:

  • Anställningsavtalet
  • Arbetstagare och oberoende uppdragstagare
  • Personer i företagsledande ställning
  • Lojalitetsplikt, sekretess och konkurrens
  • Begränsningar vid rekrytering
  • Diskrimineringslagen
  • Tillåtna anställningsformer
  • Uppsägningar och avskedanden

 

När: onsdagen den 11 oktober 2017 kl 09.00 – ca 11.00
Var: Advokatfirman Törngren Magnell, Västra Trädgårdsgatan 8

Anmälan
Sänd din anmälan via e-post till osa@torngrenmagnell.com. Sista dag för anmälan är den 4 oktober 2017. Seminariet är kostnadsfritt. Obs. antalet platser är begränsat så först till kvarn gäller.

Frukostbuffé kommer att serveras från och med kl. 08:30. Seminariet startar kl. 09:00 och avslutas ca kl. 11:00.

Hjärtligt välkomna!

Nyhet | 2016-05-25

Anna Jerndorf har valts till Sveriges styrelserepresentant i European Employment Law Association (EELA)

Törngren Magnell kan stolt meddela att Anna Jerndorf har valts till Sveriges styrelserepresentant i European Employment Law Association (EELA), en av de mest respekterade organisationerna för arbetsrättsjurister. Syftet med EELA  är:

  • att föra samman verksamma arbetsrättsjurister inom EU
  • att förbättra implementeringen och förståelsen av den sociala dimensionen
  • att utbyta åsikter om hur implementeringen skall genomföras
  • att stärka banden mellan arbetsrättsjurister inom EU.

 

Uppdrag | 2016-02-05

Törngren Magnell biträdde vid försäljningen av Trimma till Visma

Törngren Magnell biträdde grundarna av Trimma AB, som utvecklar och levererar verktyg och tjänster inom beslutsstöd, analys och budgetering, i förbindelse med försäljningen av bolaget till Visma. Trimma är baserat i Umeå och hade 2014/2015 en omsättning på 43 miljoner kr, med ett rörelseresultat på 12,7 miljoner kr och 40 anställda.

Törngren Magnells team leddes av Sten Hedbäck (partner) och inkluderade Jens Haneklint (partner) och Philip Reznik (associate). Anna Jerndorf (partner) ansvarade för arbetsrättslig rådgivning, biträdd av Cecilia Bergman (associate).